EuroMed Intercultural Trends 2010 - ALF Report - politiche interculturali

During an international launch event in Brussels on Wednesday 15th September the first Anna Lindh Report was launched. “EuroMed Intercultural Trends 2010” Report is based on the very first public opinion poll on intercultural trends and values. The thematic focus of this first edition of the Report is the role of Media in promoting cultural diversity. Anna Lindh / Gallup Poll Questionnaire was administered by Gallup Europe during the summer 2009 to a sample of 13.000 people of thirteen countries, namely Bosnia-Herzegovina, Egypt, France, Germany, Greece, Hungary, Lebanon, Morocco, Spain, Syria, Sweden, Turkey and the United Kingdom. The questions were divided in chapters, starting with the following introduction: "We are interested in how people in different countries are leading their life, how they think about each other and what they think about the Mediterranean region". The Report contains 170 pages and is divided in four main parts:
  • Inside the Opinion Poll (including quantitative analysis by Gallup);
  • Expert Analysis and Good Practices (including articles by experts);
  • Media Thematic Focus (including national case-studies by media experts) and
  • Conclusions (including proposals for action).

The Anna Lindh Report 2010, in terms of its contents and conclusions, represents a major tool of action in the hands of institutions, civil society, governments, media and individuals committed to improving cross-cultural relations. Building on the reflections and analysis of the Report, the following guidelines and proposals have been consolidated with a view to implement actions through the programme of the Anna Lindh Foundation and to influence the intercultural policies of the 43 countries of the Union for the Mediterranean. 1. Developing Tools For an Improved Quality of Interaction 2. Conveying Key Images and Values Associated to the Region 3. Investing in Education for Intercultural Learning 4. Supporting the Intercultural Dimension within the Urban Space 5. Empowering Individuals with Migrant Background as Agents for Dialogue 6. Raising Awareness of the Artistic Community 7. Encouraging Research on the Euro-Mediterranean Cultural Dimension 8. Promoting the Cultural Dimension of Economic Exchanges and Tourism 9. Enhancing the Role of Youth and Women as Main Actors of the Union for the Mediterranean 10. Fostering Dialogue between People with Different Religious Beliefs and Convictions 11. Developing the Potential of Media for Improving Knowledge and Respect The Report is planned to be published every 3 years. Una delle domande presenti nel questionario sul quale si basa il rapporto ALF EuroMed Trends Interculturali 2010 sulle tendenze e sui valori interculturali - EuroMed Intercultural Trends 2010 Report is based on the very first public opinion poll on intercultural trends and values. Durante un evento internazionale che si è tenuto a Bruxelles mercoledì 15 settembre è stato lanciato il primo “Rapporto Anna Lindh”. Il Rapporto intitolato "EuroMed Trends Interculturali 2010" si basa sul primo sondaggio di opinione pubblica sulle tendenze e sui valori interculturali. Il focus tematico di questa prima edizione è il ruolo dei media nella promozione delle diversità culturali. Per realizzarlo, durante l’estate 2009 ad un campione di 13.000 persone è stato sottoposto un questionario. Il sondaggio ha coinvolto tredici paesi: Bosnia-Erzegovina, Egitto, Francia, Germania, Grecia, Ungheria, Libano, Marocco, Spagna, Siria, Svezia, Turchia e Regno Unito. Il questionario, suddiviso in capitoli, inizia con la seguente introduzione: "Siamo interessati a come le persone in diversi paesi conducono la loro vita, cosa pensano gli uni degli altri e che come vedono l’area mediterranea". Alla domanda presente nel questionario “Potresti, per favore, nominare TUTTI i paesi che ti vengono in mente quando senti parlare del Mediterraneo?” il 72% risponde “Italia”. Stranamente, in questa indagine l’Italia non ha partecipato. Il Rapporto contiene 170 pagine ed è diviso in quattro parti principali:

  • All'interno del sondaggio (comprende l'analisi quantitativa di Gallup);
  • Analisi degli Esperti e Buone Pratiche (comprende articoli di esperti);
  • Focus Tematico sui Media (comprende casi di studio nazionali da parte di esperti di media);
  • Conclusioni (comprende le proposte d'intervento).

In termini di contenuti e conclusioni, questo Rapporto rappresenta un importante strumento di azione nelle mani delle istituzioni, della società civile, governi, media e persone impegnate a migliorare le relazioni interculturali. Basandosi sulle riflessioni e analisi del Rapporto si sono consolidate le seguenti linee guida e proposte per implementare delle azioni mediante il programma della Fondazione Anna Lindh e di influenzare le politiche interculturali dei 43 paesi dell'Unione per il Mediterraneo. 1. Sviluppare strumenti per una migliore qualità di Interazione. 2. Convogliare le immagini chiave e valori associati all’area. 3. Investire nella formazione per l'apprendimento interculturale. 4. Sostenere la dimensione interculturale all'interno dello spazio urbano. 5. Mettere in grado gli individui con passato da migranti di diventare agenti per il dialogo. 6. Sensibilizzare la comunità artistica. 7. Incoraggiare la ricerca sulla dimensione culturale euro-mediterranea. 8. Promuovere la dimensione culturale degli scambi economici e turistici. 9. Rafforzare il ruolo dei giovani e delle donne come principali attori dell'Unione per il Mediterraneo. 10. Favorire il dialogo tra persone con credenze e convinzioni religiose differenti. 11. Sviluppare il potenziale dei media nel migliorare il sapere e il rispetto. E’ prevista la pubblicazione del Rapporto con cadenza triennale.


Commenti